Do našich životů vstoupí kvantové tečky, které přemění naše okno na mikroelektrárnu, zázračný grafen tisíckrát pevnější než ocel, průhledný, ohebný a elektricky vodivější než vše, co dosud známe, nanofiltry schopné vyčistit vodu od smrtících virů i radioaktivity nebo uhlíkové nanotrubičky, které donesou molekulu léku přesně na nemocné místo ve vašem těle. Masová výroba se změní na lokální tisk na 3D tiskárnách, použité materiály budou na bázi běžně dostupných prvků jako je uhlík.
Státy, kde se rozvíjejí tyto nové obory, budou v čele světové ekonomiky v příštích desetiletích. Kapitalismus 21. století nebude už o tom, kdo má na svém území ropné vrty nebo naleziště vzácných kovů, kdo umí vyrobit auto nebo počítač, ale o převratných technologiích a chytrých materiálech.
Handicap České republiky, že nemá žádná naleziště vzácných kovů nebo ropné vrty v 21. století zmizí. Otevírá se naopak velká šance vrátit se do pozice leaderů světového průmyslu, kde jsme kdysi byli. České strojírenství nebo výroba obuvi v Baťových závodech ve Zlíně byly světoznámé. Nyní nejde ale o obráběcí stroje, elektrárny, cukrovary nebo boty. Jedná se o nanotechnologie. Česká republika je jedním ze světových inkubátorů tohoto oboru. Profesor Jirsák z TUL a jeho vědecký tým vyvinuli v roce 2004 jako první na světě stroj na průmyslovou výrobu nanovláken. Pro doplnění: výraz nanotechnologie se používá už od 80. let 20. století pro technologie, které pracují s komponenty o rozměrech molekul a atomů. Nanovlákno je vlákno tisíckrát tenčí než lidský vlas, vlákna nejsou vidět ani pod optickým mikroskopem. Nanotextilie nacházejí použití ve zdravotnictví i v průmyslu, při filtraci, v oblasti hygieny a ochraně před viry i bakteriemi. Materiál je schopen zachytit i velmi jemné částice.
V současné době působí v ČR vedle výzkumných pracovišť, které se zabývají nanotechnologiemi, asi dvě desítky firem s výrobky, kde jsou nanotechnologie použité. Jedná se například o nanovlákenné filtry a membrány, antialergické lůžkoviny, funkční nátěry čistící vzduch, ochranu zboží a dokumentů před padělateli nanotečkou, čističky vody s nanofiltrací, nanovlákenné struktury pro regenerativní medicínu aj. České republice patří řada patentů z tohoto oboru. Bohužel tyto firmy bojují s omezenými prostředky na marketing. Asociace, která by výrobce nano zastřešovala, vzniká až v těchto dnech.
Informovanost veřejnosti o nanotechnologiích je velmi malá, propagace v zahraničí je slabá a nekomplexní. Je důležité změnit to a ukázat všem doma i za hranicemi, co a kdo je v česku nano. Podnítit zvědavost školáků a studentů, aby nám vyrostly nové generace vědců a nanotechnologů. Pořádat konference pro odborníky a nano dny pro veřejnost ve velkých městech. Jít do škol a ukázat učitelům i jejich žákům, co se u nás v nano oborech vyrábí a vyvvíjí, jak to funguje. Synonymem pro Českou republiku by se tak mohl definitivně stát slogan použitý před pár lety v článku New York Times:
CZECH IS NANO!
ČESKO JE NANO!
Hezký slogan, nemyslíte?